پیرو شکایت تپسی، شورای رقابت اسنپ را محکوم کرد

شورای رقابت با انتشار اطلاعیه‌ای رأی به توقف رویه ضدرقابتی اسنپ داد. اسنپ بایستی در رابطه با این پرونده جریمه مالی پرداخت کند.

نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی در گفت‌وگویی که با ماهنامه پیوست داشته است، در این رابطه می‌گوید: «شورای رقابت رویه ضدرقابتی را مشخص کرده و به استناد این رای ما در دادگاه عمومی طرح شکایت می‌کنیم و آنجا دادگاه میزان خسارت را مشخص می‌کند. شورای رقابت ممکن است برای اسنپ جریمه تعیین کند و این جریمه به نفع دولت است.»

ماجرا از این قرار بوده که اسنپ با خرید ۱۰۰۰ سیم‌کارت، ثبت‌نام در تپسی و دسترسی به شماره رانندگان تپسی، به دنبال جذب آنها بوده است.

سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت در این رابطه به ایسنا گفته بود: شرکت اسنپ در سال گذشته،   ۱۰۰۰ سیمکارت خریداری کرده است و به عنوان مسافر وارد سامانه شرکت تپسی شده و به اطلاعات تماس ۱۴ هزار راننده دست پیدا کرده و پس از آن به راننده‌های شرکت تپسی پیشنهاد همکاری با حقوق بالاتری داده است. از آنجایی که راننده‌ها پیشنهاد شرکت اسنپ را قبول کرده‌اند، به شرکت تپسی خسارت مالی وارد شده است و شرکت اسنپ که به رویه ضد رقابتی محکوم شده است باید جریمه نقدی پرداخت کند.

شورای رقابت همچنین به استرداد اضافه درآمد اسنپ از طریق مراجع قضایی ذی‌صلاح رأی داده است.

نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی در ارتباط با این پرونده به پیوست توضیح می‌دهد: «آذر و دی ۹۸ این اتفاق افتاده است. طرح شکایت سال ۹۹ و جلسه رسیدگی به این شکایت در شورای رقابت ۲۰ اسفند سال ۱۴۰۱ برگزار شده است. در آذر و دی ۹۸ حدود هزار سیم‌کارت ایرانسل به عنوان مسافر در تپسی حساب کاربری ساختند و درخواست سفر ثبت می‌کردند. آنها بعد از اینکه راننده سفر را قبول می‌کرده، به شماره راننده دسترسی پیدا می‌کردند و بعد سفر را لغو می‌کردند. این موضوع را با توجه به رشد نرخ لغو سفرها در این دو ماه علت را بررسی کردیم و به این هزار سیم‌کارت رسیدیم.»

انصاری ادامه می‌دهد: «این هزار سیم‌کارت الگوی خاصی در شماره‌ها داشتند و پشت سر هم بودند. بر این اساس مشخص بود که با هم در ارتباطند. از طرفی الگوی رفتاری مشابهی نیز داشتند. همه درخواست سفرها در روز کاری و ساعات کاری ارسال می‌‌شد. این سیم‌کارت‌ها حتی یک سفر موفق نداشتند. همگی بعد از اینکه راننده قبول می‌کرد سفر را لغو می‌کردند. بنابراین برای ما واضح شد که این عمل، سازمان‌یافته و هدفمند است. تبعا به اسنپ مشکوک شدیم و به همین جهت هم در دادسرای جرائم رایانه‌ای و هم در شورای رقابت طرح شکایت کردیم که رای اخیر شورای رقابت در همین راستا صادر شد و مشخص شد سیم‌کارت‌ها به نام شرکت ایده گزین ارتباطات روماک هستند.»

انصاری در پاسخ به این سوال که رانندگان تپسی به چه شکل ترغیب به همکاری با اسنپ می‌شدند نیز می‌گوید: «با رانند‌ه‌ها تماس گرفته بودند و آنها را به فعالیت در اسنپ تشویق کرده بودند. به هر حال اثر این اقدام در سفرهای ما مشخص بود. با دیتا اثر سو این اقدام اسنپ برای شورای رقابت احراز شد و نشان دادیم اسنپ از این اطلاعات به نفع خود و به ضرر ما استفاده کرده است.»

برای مطالعه نسخه کامل این گفت‌وگو، روی لینک کلیک کنید.

افزودن نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد